Jak się odżywiać, aby być zdrowym?

Zdrowa żywność 

Co kryje się pod pojęciem „zdrowa żywność”? Czy będzie to żywność organiczna, produkty bio, eko, a może dieta wegetariańską? Czy osoby, które chcą zdrowo się odżywiać mogą jeść wyroby cukiernicze? Czy zdrowe odżywianie się wymaga stosowania nowych, drogich i trudnych do kupienia produktów?

Pod pojęciem „zdrowe odżywianie” kryje się naturalna, ekologiczna, mało przetworzona żywność. Ważne jest nie tylko, ile i kiedy jemy, ale także, jakiej jakości jest spożywana przez nas żywność. Każdy z nas powinien więc starać się jeść produkty wysokiej jakości. Nasza dieta powinna być dobrze zbilansowana zarówno pod względem termicznym, odżywczym, jak i ilościowym. Jemy porcje nie za małe, ale też nie za duże o stałych godzinach pamiętając o jedzeniu pięciu posiłków dziennie. Każdy od kolejnego powinno dzielić od trzech do czterech godzin przerwy.

Niezdrowe produkty spożywcze

Jest pewien rodzaj żywności, który nas nie odżywia, ani też nie żywi. Do tej żywności należą gotowe dania wyprodukowane w zakładach przemysłu spożywczego. Należy unikać zup w proszku, konserw, tanich wędlin i gotowych sosów. Unikajmy również fast foodów, czyli różnych zapiekanek, kebabów, hamburgerów, czy hot-dogów. W produktach tych nie ma, albo są w znikomej ilości, żadnych składników odżywczych. Dostarczają nam one za to dużej ilości soli, cukru, szkodliwych tłuszczy typu trans. Wraz z nimi zjadamy także mnóstwo związków chemicznych w postaci na przykład sztucznych barwników i konserwantów.

Należy ograniczyć spożycie:

Mąki oczyszczonej, która zawiera gluten. Unikamy makaronów, pierogów, zwykłego pieczywa, naleśników, które powstały rafinowanej mąki. Zamiast niej używajmy mąki orkiszowej lub pełnoziarnistej oraz pełnoziarnistych makaronów, pieczywa i płatków. Nabiału, a szczególnie wyrobów na bazie mleka krowiego: serków homogenizowanych, owocowych jogurtów, serków topionych, mleka. Zamieńmy je na zdrowsze zamienniki: mleko i kozie sery, tofu. Jakie produkty oprócz mleka mogą być źródłem wapnia dowiecie się czytając artykuł, który napisała Maria Hirowska dla kampanii Zdrowy Przedszkolak.

Cukru oraz takich produktów jak:

Czekolada mleczna, ptasie mleczko, bezy, herbatniki, cukierki. Dlaczego trzeba ograniczyć spożycie białego cukru, jakie są jego zdrowe zamienniki – tego wszystkiego można się dowiedzieć z artykułu autorstwa Emilii Lorenc, która napisała go w ramach odbywającej się kampanii Zdrowy Przedszkolak.

Mięsa. Jego znacznie zdrowszymi zamiennikami są:

Soczewica, groch, soja, ciecierzyca znana także pod nazwą cieciorka oraz fasola. Rafinowanie i oczyszczanie = brak wartości odżywczych Oczyszczone ziarna zbóż (ryżu, gryki, pszenicy, żyta, orkiszu, jęczmienia) są pozbawione makro- i mikroelementów, które zapewniają prawidłowe funkcjonowanie organizmu.

Białe pieczywo zapycha przewód pokarmowy, powoduje, że pracuje in wolniej.

Dlatego należy zamienić białą mąkę i białe pieczywo na zdrowe zamienniki: makaron gryczany lub pełnoziarnisty. W sklepach dostępny jest już także makaron jaglany, ryżowy, z fasoli i grochu. Wybierajmy pieczywo pełnoziarniste pieczone na zakwasie, idealny wybór to pieczywo orkiszowe lub żytnie. Stosujmy ryż basmati, jaśminowy, pełnoziarnisty.

Używać soli, czy lepiej z niej zrezygnować?

Sól zatrzymuje wodę w organizmie, podnosi ciśnienie krwi,w efekcie prowadzi do wielu chorób cywilizacyjnych. Dlatego trzeba jej dzienne spożycie ograniczyć maksymalnie do jednej łyżeczki dziennie. Zużywamy je kilkakrotnie więcej, gdyż nie tylko solimy potrawy sami, ale jemy także produkty, które ją zawierają: chleb, wędliny, zupy w proszku, gotowe sosy. Spróbuj przez trzy tygodnie nie solić kasz, makaronów lub ziemniaków. Wtedy łatwo zauważysz różnicę i zorientujesz się, ile jest soli w innych produktach. Jeśli nie możesz odzwyczaić się od solenia potraw, zamień oczyszczoną sól na nierafinowaną.

Jak się nie zgubić w zasadach zdrowego żywienia?

Najprościej odnajdziemy się w tych zasadach stosując regułę 4xU, czyli: umiar; uregulowanie; urozmaicenie; utrzymywanie w cieple. Jedzmy małe porcje, ale często. Optymalne rozwiązanie to pięć posiłków w ciągu dnia. Dzień powinien rozpocząć się od zjedzenia obfitego, dużego i ciepłego śniadania. Kolejne porcje powinny być coraz mniejsze. Na śniadanie koniecznie trzeba zjeść talerz ugotowanej na wodzie owsianki z dodatkiem owoców i bakalii. Jeśli kanapki, to tylko na ciepło. Rozmaitość Dieta powinna być urozmaicona. Nie może w niej zabraknąć warzyw, pełnoziarnistych płatków, dobrej jakości tłuszczy roślinnych (masło extra, olej lniany tłoczony na zimno, oliwa).